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Ilit Azoulay
QUEENDOM
March 04 – May 06, 2023

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Ilit Azoulay
Panel 3, 2022, InkJet Print, 215 x 135 x 5 cm

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Ilit Azoulay
Panel 5, 2022, InkJet Print, 199 x 157 x 5 cm

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Ilit Azoulay
Panel 6, 2022, InkJet Print, 160 x 182 x 5 cm

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Ilit Azoualy
Panel 7, 2022, InkJet Print, 105 x 204 x 5 cm

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Ilit Azoualy
Panel 8, 2023, InkJet Print, 130 x 115 x 5 cm

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Ilit Azoualy
Panel 9, 2023, InkJet Print, 165 x 129 x 5 cm

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QUEENDOM

LOHAUS SOMINSKY is honored to present Ilit Azoulay's latest exhibition, QUEENDOM, after its debut at the 59th Venice Biennale.

QUEENDOM is a world imagined by Azoulay, where art reigns supreme, empowering images to break free, demand attention and explore their own sovereignty. The exhibition challenges our perception of ownership and cultural appropriation and opens pathways into an imagined non-patriarchal, trans-regional, interconnected Middle East, where fluid identities, ambivalences, and complexities are celebrated.

QUEENDOM emerges as a result of a system crash, flooding out of the digital realm and spilling into our reality.
The large-scale panoramic photomontages presented in the exhibition are a symphony of fracture and healing, while the audio work fills the space with a universal language, creating a rhizomatic, research-based fiction where stories and histories merge.

The exhibition draws on the almost forgotten photo and document archive of David Storm Rice (1913-1962), a researcher of medieval metal vessels, and incorporates the precious objects that were manufactured in the Middle East, traded in the Levant, brought to Europe via Venice, and now mostly displayed in western museums. Through digital craftwork, Azoulay disassembles objects photographed by Rice, then digitally "soldiers" and "inlays" them anew on metal panels, transfiguring their gender in the process. The resulting cartographies display voids, displacements, and replacements in the geographies of knowledge.

LOHAUS SOMINSKY freut sich, Ilit Azoulays neueste Ausstellung, QUEENDOM, nach ihrer Premiere auf der 59. Biennale von Venedig zu präsentieren.

QUEENDOM ist eine von Azoulay imaginierte Welt, in der die Kunst die Herrschaft übernimmt, Bilder sich befreien, Aufmerksamkeit einfordern und ihre eigene Souveränität erkunden können. Die Ausstellung hinterfragt unsere Wahrnehmung von Eigentum und kultureller Aneignung und eröffnet Wege in ein imaginiertes, nicht-patriarchales, transregionales und vernetztes Nahost, in dem fließende Identitäten, Ambivalenzen und Komplexitäten gefeiert werden.

QUEENDOM entsteht als Folge eines Systemabsturzes, der aus der digitalen Welt hervorbricht und in unsere Realität übergreift.
Die großformatigen, panoramischen Fotomontagen in der Ausstellung sind eine Symphonie aus Bruch und Heilung, während die Audiokunst den Raum mit einer universellen Sprache erfüllt und eine rhizomatische, forschungsbasierte Fiktion schafft, in der Geschichten und Historien miteinander verschmelzen.

Die Ausstellung greift auf das fast vergessene Foto- und Dokumentenarchiv von David Storm Rice (1913-1962) zurück, einem Forscher mittelalterlicher Metallgefäße, und integriert die wertvollen Objekte, die im Nahen Osten hergestellt, im Levante-Raum gehandelt, über Venedig nach Europa gebracht und heute meist in westlichen Museen ausgestellt werden. Durch digitale Handwerkskunst zerlegt Azoulay die von Rice fotografierten Objekte und „lötet“ und „legt“ sie dann digital neu auf Metallplatten ein, wodurch ihr Geschlecht im Prozess transfiguriert wird. Die resultierenden Kartographien zeigen Leerräume, Verschiebungen und Ersetzungen in den Geografien des Wissens.

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